Uafgjort 4-4 mod Aalborg 2

Efter julepausen var det 13.1.2008 tid til at tage hul på 2. halvdel af divisionsturneringen, hvor vi på udebane mødte Aalborg Skakforenings 2. hold. Det skete ved et rigtig flot arrangement hos firmaet ”Rambøll”. Grunden til dette var, at der var dobbeltrunde i Skakligaen i denne weekend, hvor der blev afviklet 3 kampe, så man foruden sit eget holds kamp også kunne følge adskillige stormestre og internationale mestre i aktivitet i disse kampe. Omgivelserne var altså virkelig lækre og inspirerende. Om det var grunden ved jeg ikke, men matchen blev i hvert fald en rigtig sejtrækker med 4 partier stadig i gang efter 5 timers spil og kun 2 afgørelser i de 8 partier.

På bræt 2 kom Senads modstander over 3 kvarter for sent, men på dette tidspunkt var Senads koncentration desværre åbenbart røget. Han spillede helt forfærdeligt i åbningen og mistede en bonde. Herefter begyndte han dog at spille skak, og modstanderen var tydelig beklemt ved at være presset på uret. Der blev afviklet til slutspil, hvor Senad fik bonden igen, og man blev enige om remis i en stilling, der stadig så lidt uklar ud med en fjern fribonde til Senad, men et stærkt bondecentrum til Søren Andersen.

Per spillede et godt parti i gammelkendt solid stil. Modstanderen Jørn Bach Hansen havde vel en optisk fordel og lidt terrænovervægt, men brugte som forudsagt af Per oceaner af tid uden rigtig at opnå noget ved det. Tilsidst var der en fiks kombination, der indbragte et par bønder til Per, og modstanderen strakte våben med ca. 1½ minut til 17-18 træk. Lidt senere måtte formand Jens Sørensen ned mod en stærkt spillende Rene Rasmussen, der i en stilling med terrænovervægt stille og roligt klemte tilbage og tilsidst vandt afgørende materiale.

Omkring tidkontrollen sluttede Kais parti remis efter et ellers skarpt oplæg med modsatte rokader. Ingen af parterne turde dog satse 100% på deres angreb, og efter dronnngafbytning så slutspillet lige ud med løberpar til Kim Houlberg, der blev opvejet af Kais stærke centralt placerede springer.

Tummas var part i et voldsomt kompliceret parti mod Aalborgs formand Bjarne Sønderstrup med ulige materialefordeling og pivåbne kongestillinger til begge parter. Efterhånden kom Tummas dog ovenpå og havde vel klar gevinststilling, men i tidnøden gik det galt, og afsluttende var det Sønderstrup, der spillede på gevinst med tårn mod Tummas’ løber + bonde, hvilket Tummas dog ret let holdt remis. På bræt 1 pressede Ove gennem hele partiet mod Jens Johan Christensen. Stillingen var meget lukket, og Ove forsøgte sig med et officersoffer for at få lukket op. Han fik dog en bonde mindre end først beregnet og så ikke anden mulighed end at gå ind i en trækgentagelse og derved dele pointet.

På bræt 8 havde vi Rune Madsen med som debutterende reserve, og han fik noget af en ilddåb, da han blev udsat for en meget skarp variant mod sin sicillianske Najdorf. Rune tænkte, så det bragede, og stillingen så heller ikke køn ud, men i takt med at tiden blev mere og mere knap blev stillingen faktisk forbedret markant og efter på nærmest ekvilibristisk vis at have udført 20 træk på ca. 1 minut var der opstået et ret specielt løberslutspil, hvor Finn Winther Nielsens løber var afskåret i et hjørne af brættet. Nu var det Aalborg-mandens tur til at lægge hovedet i blød, han måtte med ca. 5 miinutter igen af den totale betænkningstid acceptere remisen. Rigtig godt kæmpet af Rune.

Jeg selv (Jens Madsen) fik fornøjelsen af at sidde tilbage som den sidste. Partiet mod John Nyholm Hansen fulgte teorien langt i en variant af lukket Spansk, som jeg havde vundet et godt parti i mod Oluf Øe fra Randers for nogle år siden. John Nyholm Hansen var dog tilsyneladende temmelig godt inde i denne variant, og han fik et lille initiativ og kunne forholdsvis let afvise mine spagfærdige kongeangrebsforsøg. Efter tidkontrollen fik jeg dog nogenlunde stabiliseret situationen, og Hansen tilbød remis, da han kun havde godt 5 min. af den samlede betænkningstid tilbage. For den udenforstående ikke umiddelbart et parti, hvor der skete det helt store. Jeg synes selv, det var temmelig opslidende!

Med de 4-4 fastholdt vi 5. pladsen i rækken og får i næste runde besøg af Nordres 2. hold, der ligger lige efter os i tabellen.