Fornuftigt sæsonudlæg fra 1. holdet

Ja, så gik den sommer, og 30.10.2011 var 1. holdet klar til at tage hul på en ny sæson. Fornyelse er ikke vores stærke side, så holdet udgøres af de samme 8 mand, som efterhånden er ved at være en fasttømret flok. Noget nyt var der dog i forhold til tidligere sæsoner, da man i denne sæson spiller med den nye "moderne" betænkningstid, der hedder 1½ time til 40 træk, + 30 minutter til resten af partiet. Endvidere tillægges 30 sekunder for hvert udført træk, og der er noteringspligt hele vejen, også selv om man ryger ud i "evig tidnød".

Modstanderen, Aalborg Skakforenings 1. hold, ligner på forhånd med sin homogene sammensætning et af rækkens mulige tophold med 8 mand alle med styrketal mellem 2000 og 2100, hvad vi på den nederste halvdel af holdet har svært ved at matche. Vi kom dog fint fra start og kunne tage hjem fra Aalborg med et absolut fornuftigt 4-4 resultat.

Kai bragte os godt fra start, da han efter stille og roligt åbningsspil langsomt fik initiativet via sin bondemajoritet på dronningfløjen. Et officersoffer gave ham 2 forbundne fribønder. Efter Kais udsagn kunne Aalborgs Jacob Würtz med et modoffer have afviklet til remis, men overså denne mulighed, hvilket gav Kai mulighed for afgørende at føre bønderne mod forvandling kombineret med mat-i-bunden trusler.

Kort efter delte Senad og Jørgen G. Nielsen point, da Senad med sort fik neutraliseret modstanderens svage initiativ efter åbningen. Et parti uden den store dramatik. Pers modstander tillod sig den luksus at komme 45 min. for sent. Det handicappede ham dog ikke, og Per røg hurtigt på hælene i en af hans efter eget udsagn svageste præstationer i mange år og tabte glat, 1½ - 1½ efter 3 afsluttede partier.

Tihomir var involveret i et spændende kampparti mod ”Mr. Aalborg”, Bjarne Sønderstrup. Tihomir vandt en bonde i åbningen, men Sønderstrup havde kraftigt modspil på de sorte felter mod Tihomirs lidt luftige stilling. Set fra min stol lige ved siden af Tihomir lod denne dog til at have nogenlunde styr på det, men det var ifølge ham selv ikke helt i overensstemmelse med sandheden. Til sidst trak Tihomir dog det længste strå, da han fik afgørende kongeangreb. Også Ove vandt uden at jeg i skrivende stund rigtig kan gøre rede for, hvad der skete.

Tummas havde hele tiden overtaget som hvid mod Finn Winther Nielsen, og stillingen så meget lovende ud på et tidspunkt, men noget helt konkret fandt Tummas desværre ikke, og så ebbede det ud i uligefarvede løbere og remis.

Således var vi lidt overraskende foran 4-2 med to partier tilbage, men her fik vi desværre ikke noget, da vi to Jens’er begge måtte ned med nakken. Jeg røg hurtigt ind i en passiv stilling som sort i afbytningsvarianten i Dronninggambit mod Kim Houlberg, der holdt mig i et skruestik partiet igennem. Efter 4½ time med ryggen mod muren var det slut, og jeg måtte strække våben. Formand Sørensens stilling så på et tidspunkt lovende ud, men tingene var meget komplicerede, og tiden begyndte at trykke for begge parter. Her var det Aalborgs Jørn Bach Hansen, der holdt hovedet mest koldt, og han kunne afslutte effektfuldt ved at sætte Jens mat på g2. Dermed fremkom slutfacit 4-4, hvad vi var godt tilfredse med. Om 2 uger kommer Kjellerup på besøg hos os – det ville være dejligt med en sejr her.

Jens Madsen