Beskedent udbytte i hurtigskakholdturnering

Fire fra Nordthy Skakklub deltog i Nordres bededagsturnering, der er en 7 runder hurtigskakturnering for hold. Det var Egon Madsen, Uffe Kallenbach, Michael Christensen og Kent Knudsen.
Man havde valgt i stedet for det traditionelle pointsystem at bruge 3 pointsystemet,der blandt andet er kendt fra fodboldturneringer. både for enkeltresultater og for holdet resultater. Det betyder jo naturligvis at vis man kommer bagud kan det være betydeligt sværere at komme op igen, men på den anden side er det en forfriskende afveksling fra det kendte system.
Holdene var inddelt i fire præmiegrupper fordelt efter rating, og vi var endt i den nederste præmiegruppe, med turneringens laveste gennemsnit.(1387) om ikke andet betød det at vi slap billigst fra turneringsindskuddet idet det steg i takt med seedningen. Der blev spillet efter schweizersystemet.
Som altid når skakfolk mødes blev der en hyggelig dag ud af det, dog virker det ikke synderligt gæstfrit, når en turneringsleder bliver gal og råber af en fordi man kommer med en venlig forespørgsel, selv under rundelægningen.men med lidt (tillært) vestjydsk besindighed blev det klaret alligevel.

Det startede ellers så godt. 1 første runde skulle vi møde Sithlords feat Søren Hørning,med et ratingsnit på (1683) og altså i seedningsgruppe 3 bestående af fire spillere fra Århus Skakklub og vi fik uafgjort 6-6 .Egon mødte på førstebrættet Jacob Bjerre Jensen (2152) og det blev for stor en mundfuld. Uffe mødte Søren T Sørensen (1886) og også han tabte. Lidt bedre gik det på de nederste brætter. Michael mødte på 3 bræt Øjvind Høstmark (1395) og vandt efter en fin indsats og Kent på fjerdebræt vandt over Søren Hørning (1297) efter hele partiet at have haft positionel fordel.Ikke så dårlig en start trods alt.

I anden runde mødte vi Niels og de halvskaldede med et ratingsnit på 1811.Fire folk fra sk 1968 . Egon mødte Bjarne Pedersen (1997) og fik remis. Uffe mødte Niels Olesen (1825) og tabte. Michael vandt meget flot over Johnny Larsen (1755) og Kent tabte i en kongeinder som han spillede som om han aldrig havde set åbningen før, til Esben Dige (1667) Men det skulle blive endnu værre.

3 runde bød på Niejan Marnou med et ratingsnit på 1576.De øverste brætter var meget højtratede men de nederste to brætter burde være en overkommelig opgave. Men nej. Heldigvis løste michael opgaven da han vandt overbevisende over Maria Kjær Petersen (1237) Men Kent præsterede at spille sig til en gevinststilng med officer mere mod Noujan Rishani (1000) for at smide det hele væk til sidst. For at føje spot til skade tillod han modstanderen at omgå rørt brik reglen, da han mente at stå så overlegent at det ingen betydning havde. Egon havde hård modstand mod Niels Danstrup (2120) og Uffe ligeledes mod Jan Rewitz (1945).
Altså kun 3 point i denne kamp der mindst skulle have givet 6.

i 4 runde gik det helt galt. Vi mødte lille meyer fra den arrangerende klub Nordre med et ratingsnit på 2155.Dagens store højdepunkt kom da Egon efter gensidige fejl i slutspillet fik remis med Nina Høiberg (2223) Uffe tabte til Poul Erik Nielsen (2162) Michael til Jens Abildlund (2152) og Kent til Per Holst (2084) Altså bare 1 sølle point i denne runde men dog et mere end forventet.

i 5 runde skulle vi møde De dekadente der til daglig spiller i skakklubben Rokaden i Randers.Deres ratingsnit var på 1576 og igen var Kent skyld i at vi missede en uafgjort. Egon tabte til Michael Nguyen (1756) og Uffe til Heine Mathiasen (1635). Mens Michael der generelt spillede rigtigt godt i denne turnering vandt over Carsten Roerholt (1556) og så, ja det skal jo med. Kent spillede et rigtigt flot posionelt parti mod Michael Knudsen (1357), hvor han spillede modstanderen baglæns ud af brættet, i en budapestergambit med de hvide. Han fik sat et knusende angreb ind på modstanderens kongefløj men tabte så på tid to træk før han kunne sætte mat. Et bittert nederlag, men det blev dog taget med godt humør og bagefter indrømmede modstanderen at han havde været noget heldig. Ja mon ikke!

i 6 runde gik det helt galt mod Frem Forever fra Odenseklubben Frem (rgs 1899).Vi tabte 0-12. Egon tabte til Brian Nielsen (1980) Uffe til Jesper Knudsen (1907) Michael til Niels Henrik Sørensen (1892) og Kent kom helt galt afsted i caro cann mod Matthias Meuner (1816).

Netop som lysten er mindst kommer det gode spil alligevel frem. 7 runde bød på Bamses venner (1671) fra Århus skakklub. Vi var igen kommet ned i tredije præmiegruppe.Egon tabte til Anders Nielsen (1729) Uffe til Kasper Dreiberg (1697). Michael til Øjvind Høstmark (1626). Og kent spillede et godt parti mod Christopher Munck Pedersen (1633). Han mistede en officer da han så en mat i bunden der ikke var der. Men vandt den siden igen da det lykkedes ham at via en binding at fange en bunden løber. Siden fik han endog gevinststilling da han fangede en vildfaren springer men modtog modstanderens remistilbud da der ikke var tid til at vinde det.

Vi endte på en sidste plads men en hel del erfaringer rigere.Og det blev trods alt en god dag på Brobjergskolen i Århus.

Individuelle scorer
Egon Madsen 1/7