2 runde for førsteholdet endte med et nederlag mod silkeborg

20.11.2005 tog vi på hjemmebane imod Silkeborg Skakklub, som ingen kunne huske før at have mødt i holdskaksammenhæng. En af Silkeborgspillerne mente dog at have spillet mod den daværende Thisted Skakklub for ca. 30 år siden. Det ligger uden for referentens horisont at vurdere rigtigheden af denne påstand, men helt forkert er det sikkert ikke.
Per var for en gangs skyld hurtigt færdig, endda som sort i den solide Russisk åbning, hvor der ellers er langt mellem de hurtige sejre til sort. Silkeborgmanden, Flemming Hundebøll valgte en lidt unormal, men ikke ufarlig opstilling med lang rokade, men fandt aldrig rigtig en god plan. Per spillede enkelt og tog hurtigt kontrol over den åbne e-linie og havde en rigtig god stilling, da han pludselig vandt en officer ved en taktisk finesse. Herefter blev vores første point kørt sikkert hjem.
Tummas var desværre også rimeligt hurtig færdig, dog med en bolle som resultat. Som sort drev han hurtigt ind i en passiv stilling mod Peter Poulsens London-system, og blev nærmest blæst ud af brættet og sat mat med et afsluttende løberoffer. Partiet er lagt ud på Silkeborgs hjemmeside, hvor man i øvrigt også kan se, at Peter Poulsen i første runde vandt hurtigt og effektivt i præcis samme åbning.
Skulle nogen spørge sig selv, hvad London-systemet er, kan man tage sig et kig over skulderen på vores eneste tilbageværende maxist, Kai Jessen. Som i første runde kom også denne gang d4, Sf3, Lf4, e3, Ld3 osv. H-bonden blev sendt afsted som stafet, og så skulle der angribes. Silkeborg-holdlederen Peter Haarup forsvarede sig dog sejt, men det kostede på klokken - der var således kun ca. 2 min. til de sidste 15 træk, mens Kai havde ca. 3 kvarter. Der røg en kvalitet til Kai i tidnøden, og herefter kunne han køre sejren hjem, selv om det efter sigende ikke skete på mest ukompliceret vis.
Jeg selv havde egentlig meldt afbud til kampen efter et voldsomt maveonde om lørdagen, som det nok ikke er nødvendigt at udpensle yderligere her. Jeg var dog noget mere kvik om søndagen og ville selvfølgelig gerne spille. Som hvid røg jeg ind i Aljechins Forsvar (e4,Sf6), som ikke er en af de åbninger, jeg har allermest styr på. Min modstander, Michael Sørensen, svækkede tidligt sin kongestilling med h6, og jeg lod mig provokere til et vist lidt overmodigt offerangreb. Angrebet blev aldrig rigtig til noget, og jeg endte op med 4 bønder mod to lette officerer, hvad der i længden ikke var holdbart trods forskellige krumspring og fælder, som min sikkert spillende modstander desværre undveg.
Ove Kroll på første bræt røg ind i et af sine meget sjældne nederlag. Som sort i Moderne Forsvar røg damerne hurtigt af brættet, og der opstod en af de tekniske stillinger, som Ove jo ellers plejer at spille så godt. Begge parter kom i tidnød, og Ove mistede en bonde, men havde dog tilsyneladende et vist initiativ. Hvad der herefter skete er lidt uklart, men Ove mistede en officer og opgav kort efter tidkontrollen.
Poulsten Grabow spillede en af sine engelske patentopstillinger med bondefremstød på dronningfløjen. Silkeborgmanden søgte sine chancer på kongefløjen, hvor situationen set med Nordthybriller så lidt faretruende ud. Grabow fik dog situationen stabiliseret og stillingen så ret lige ud. I tidnøden skete der dog også her ting og sager, og pludselig vandt Poulsten Steen Andersens dronning og dermed partiet.
Jens Sørensen mødte på 5. bræt Silkeborg-reserven Torben Bødskov. Partiet blev en strategisk affære i en lukket sicillianer, hvor Jens på et tidspunkt så ud til at have godt styr på tingene og visse muligheder i den åbne c-linie. Det blev dog aldrig rigtig farligt, og pludselig røg der en bonde og omkring tidkontrollen gik det helt galt, da Jens' stilling blev invaderet med afgørende materialetab til følge.
Sidste mand på tinge var Freddy Holler, der var med som reserve på 8. bræt. Trods en ratingforskel på adskillige hundrede points kæmpede Freddy det bedste, han havde lært og var godt med i partiet længe. Der blev byttet ned til et slutspil med T + L til Freddy mod T + S og lige mange bønder. Freddy forsømte at få afbyttet de lette officerer, hvad der højst sandsynligt ville have umuliggjort alle gevinstforsøg fra Silkeborgmandens side. Nøjagtig som i den sidste kamp mod Randers, hvor Jens var sidste mand blev der også denne gang spillet helt ud, og desværre med samme udfald, da vor mand Freddy til sidst bukkede under og overskred betænkningstiden i en tabt stilling kort før spilletidens udløb.
Et nederlag på 3-5 var ikke helt tilfredsstilllende, men vi må bare konstatere, at rækken er utrolig tæt, og at der ikke bliver givet ved dørene. Efter de 2 første runder ligger Silkeborg i spidsen med 10 points, mens vi indtager en lidet flatterende 6. plads med 7 points.