Plus Office Cup 2005 skudt igang

Fredag aften blev den anden Plus office cup, arrangeret af Holstebro Skakklub skudt igang. I år kan turnringen mønstre 28 spillere hvilket er en lille fremgang I forhold til sidste år. Antallet af deltagere fra Nordthy ligger dog stadig stabilt på 4. Erik Pedersen stiller endnu en gang op som ratingfavorit, og desuden som tittelforsvarer, og også Kent Knudsen deltager igen i år. Af nye deltagere er Freddy Holler og Per Pedersen.
Som forventet, når der spilles efter sweitzersystemet vandt den øverste halvdel alle deres partier over de nederste. Per Pedersen mødte klubkammeraten Freddy Holler. Per ofrede en officer for to bønder og kunne med en del skakker tvinge Freddys konge til at blive i centrum. Hans konge måtte forsvare en svag bonde men Per øgede presset på den og tilsidst kollapsede Freddys stilling.
Et lignende tema kunne man sige gjorde sig gældende i Erik Pedersens Parti mod Steen Grønborg (1488). Erik fik hurtigt et stort positionelt overtag med hvid og da Sten forsømte at rokere, blev han til sidst løbet over ende.
Var de to første partier klare favoritsejre, var den sidste det langtfra. Kent mødte med Hvid Jens Kristensen. Skive (1717) i et meget omskifteligt parti. Kent fik lidt modspil på dronningfløjen da Jens "glemte" at spille a5 i en kongeinder. Jens stillede sig dog gevaldigt truende op på kongefløjen, men Kent kunne afværge angrebet med et fikst skinoffer der vandt en bonde og endelig satte gang i det påbegyndte modangreb på dronningfløjen.Han fik undervejs flere chancer for at få afgørende fordel, men efterhånden som tiden blev knap faldt kvaliteten mærkbart.I tidnøden mistede han en kvalitet men havde to bønder for den,og kunne stadig nå at vinde en mere.Men desværre overskred han betænkningstiden ved træk 35. De allestedsnærværende ugler gjorde dog opmærksom på at Jens kunne have afgjort med et tårnoffer efterfulgt af en skak med dronningen Den mulighed så ingen af de spillende dog.
Lørdag spilles 2 og 3 runde og søndag 4 og 5 hvorefter turneringen holder pause i 14 dage.