I strid modvind......

19.11.2012:

Efter 1. rundes fine udlæg med uafgjort i Århus mod 1968, må man sige, at livets barske realiteter gik op for os i sæsonens første hjemmekamp, hvor Aalborg 1 kom på besøg. Kun Ove og Senad formåede at matche deres modstandere og scorede 1½ points, resten var den rene ynk, så vi måtte acceptere en ordentlig lussing på 1½ - 6½.

Jeg selv kom hurtigt i stormvejr, da min modstander efter en hurtig dronningafbytning ofrede officer for 2 bønder og initiativ. Jeg fik senere vekslet officeren til en kvalitet, men havde problemer med at få de sidste brikker i spil, troede på et tidspunkt jeg var ved at få fat, men fik desværre fanget et tårn og måtte give kvaliteten retur, hvorefter Jacob Würtz med 2 forbundne fribønder på dronningfløjen sikkert førte sejren i hus. Rundt omkring på de øvrige brætter så det nu ikke så dårligt ud, men medvinden fra Århus havde vi absolut ingenting af denne gang.

ans Jørgen Raunborg var med på 8. bræt som reserve og fik en solid og fornuftig stilling efter åbningen. Pludselig røg der dog en kvalitet i forbindelse med en afbytning, og så var det slut for vor mand. Også Per måtte ned med nakken mod Aalborgs Finn Winther Nielsen – stillingen så ellers efter åbningen nogenlunde lige ud fra referentens synspunkt, men det næste jeg så, var at brikkerne blev stillet på plads – ikke godt.

På bræt 4 havde Tummas hvid mod Aalborgs formand Bjarne Sønderstrup. Åbningen blev Nimzoindisk, og der så ikke ud til at være det store på færde. Tummas fandt dog desværre ikke rigtig nogen plan, og Sønderstrup kunne trænge ind på kongefløjen med sin dronning, vinde en bonde og desorganisere Tummas’ tropper fuldstændig, så et nyt nederlag her.

Heldigvis var Ove vanen tro en sikker skanse på øverste bræt, så vi undgik den totale ydmygelse. Med de sorte brikker udviklede han efter en kongeindisklignende åbning med tiden et kraftigt initiativ mod Kim Houlbergs konge. Houlberg tænkte og tænkte, men fandt ikke noget forsvar og måtte opgive med få sekunder tilbage. Ved siden af krydsede Senad positionelle klinger med altid solide John Nyholm Hansen. Senad forsøgte at få aktiviteter i gang på kongefløjen, men det virkede på et tidspunkt som om, han havde strammet buen lidt for hårdt, og der manglede 1-2 bønder i en noget kompliceret stilling. Han holdt dog hele tiden gryden i kog med opfindsomt spil og kunne afvikle stillingen totalt ned til K + T på hver side og deraf følgende remis.

Også formand Jens måtte noget skuffende indkassere et nul – han havnede i et midt/slutspil med merbonde og dronning + uligefarvede løbere. Jens spillede ambitiøst på gevinst, da han mente at kunne udnytte sin merbonde. Pludselig var der dog afgørende modspil mod hans konge, som Jens ikke kunne dæmme op for. Et ærgerligt nederlag. Kai stod lidt under hele tiden som sort i dronninggambit, så dog på et tidspunkt ud til at have klaret det værste, men Jan Peter Lysberg holdt fast og udnyttede Kais dårlige løber forbilledligt i et løberslutspil, hvor Kai langsomt blev klemt længere og længere ud mod kanten, så her kunne vi notere dystens sjette 0.

Efter 2 runder ligger vi på en meget lidt flatterende sidsteplads i rækken og møder i årets sidste kamp Randers. Ser vi på runden generelt, var det mest bemærkelsesværdige dog, at Danmarks med afstand stærkeste spiller, GM Peter Heine Nielsen, stillede op på 1. bræt for Holstebro og ikke uventet slog Skives Henrik Smedemark.

Jens Madsen