Nyheder  -  holdskak

9-12-2013

Klubbens 1. hold konsoliderede søndag den 8.12.2013 sin førsteplads i Mesterrækken, da vi på hjemmebane i Plantagehuset mødte et af rækkens formodet svageste hold, nemlig Herning 3, der blev sendt hjem med et 8-0 nederlag. Der er dog ikke nogen grund til at falde i svime over denne storsejr, da ratingtallene gav os en samlet forventet score i de 8 partier på ikke mindre end 7,77 points.

De bravt kæmpende Herning-folk gjorde hvad de kunne, men forskellen i spillestyrke var meget udtalt, og åbningstrækkene på 2. bræt, hvor vi havde Senad som hvid mod Finn P. Andersen var vel egentlig en meget god illustration af dette: 1.d4 d5 2.Sf3 h6? Sådan kan man ikke spille. Efter 2 timer var vi allerede på 2-0, da Tummas havde afsluttet et afgørende matangreb efter 18 træk mod Thomas Stubkjær, og jeg selv havde vundet Birgit Dithlevsens dronning for en let officer og kort efter satte mat.

Herefter fulgte i rask trav Ove og Senad, der mod henholdsvis Kjærulff Egeberg og førnævnte Finn P. Andersen begge afsluttede med direkte matangreb, og formand Jens fulgte trop, da hans modstander Flemming Sangild måtte give damen for at afværge en mat i bunden. Heller ikke Peter K. mødte de store forhindringer, da han stille og roligt plukkede bønder fra Peder Pedersen og efterhånden fik 3 forbundne fribønder i centrum, hvad der naturligvis var helt afgørende.

Kai var lidt længe om at komme ud af starthullerne mod Birger Østergaard, men fik dog vundet en bonde. Han stod lidt passivt, men med tiden gjorde hans større spillestyrke udslaget, da han kom lidt længere frem på banen og først vandt kvalitet og derefter en hel officer.

Eneste sted, hvor der var ved at komme lidt grus i maskineriet var på bræt 5, hvor Per mødte Kurt Kibsgaard, der som nogle sikkert husker slog sine folder i Morsø Skakklub for snart mange år siden. Også på papiret var dette matchens mest jævnbyrdige opgør, da ratingforskellen ”kun” var ca. + 350 i Pers favør. Per havde en svag terrænovervægt det meste af tiden, men Kibsgaard bed godt fra sig, og stillingen blev mere og mere forenklet. I det afsluttende bondeslutspil var det dog Per, der havde set længst, og Kibsgaard måtte strække våben, da han kom i træktvang og måtte tillade, at Pers konge trængte ind.

Således blev det 8-0, og vi ligger på den noget ujævne rækkes 1. plads foran Skive 2 og Herning 2, der begge vandt 7-1 over henholdsvis Vorgod og Lemvig. Netop Herning 2 er vores næste modstander i det nye år, så her må vi holde tungen lige i munden.

Jens Madsen